Warsztaty dla młodzieży
Warsztaty przygotowane specjalnie dla młodzieży szkolnej mają na celu uwrażliwianie na problem dyskryminacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz potrzebę ich akceptacji. W prosty i przystępny sposób, wykorzystując między innymi specjalnie dla programu przygotowany film „Jestem”, pomagają dostrzec, jak dużo nas łączy i jak wiele aktywności możemy podejmować wspólnie.
Dzięki warsztatom młodzież oswaja się z innością i poznaje najważniejsze fakty na temat niepełnosprawności. Młodzi uczestnicy warsztatów będą mieli okazję spotkać osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz podjąć działania wspólnie z nimi zgodnie z własną inwencją.
Zajęcia trwają 45 min. Prowadzone są przez parę trenerów pracowników Fundacji Przyjazny Dom im. Stanisława Jabłonki oraz Fundacji L”ARCHE, przy wsparciu osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Zawiera się w nich rozmowa dydaktyczna w oparciu o film „Jestem”, praca w grupach, prezentacja multimedialna oraz elementy dramy.
Młodzież uczestnicząca w warsztatach będzie miała możliowść wzięcia udziału we wspólnych inicjatywach z podopiecznymi naszych Fundacji oraz zaangażowania się na ich rzecz jako wolontariusze.
Najbardziej aktywni wolontariusze zostaną zaproszeni do udziału w wyjeździe integracyjnym wraz z podopiecznymi naszych Fundacji.
Więcej informacji można uzyskać u animatorów lokalnych:
Marta Starczewska (woj. dolnośląskie), fpd.marta.starczewska@gmail.com tel: 727 593 645
Sylwia CzerniejewskaBinek (woj. małopolskie), sylwia.binek@larche.org.pl tel: 501 746 765
Podsumowanie warsztatów dla młodzieży:
W ramach projektu przeprowadziliśmy 53 warsztaty dla młodzieży (31 Fundacja Przyjazny Dom im. Stanisława Jabłonki oraz 22 Fundacja L’ARCHE – Wspólnota w Śledziejowicach). Łącznie wzięło w nich udział 1014 dzieci z województwa dolnośląskiego i małopolskiego.
U wielu uczniów zaobserwowaliśmy postawę przełamywania lęku wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną Pierwszy wzajemny kontakt podczas warsztatów w szkołach stał się doskonałą formą, by zainicjować bezpośredni kontakt, relacje pomiędzy uczniami a osobami z niepełnosprawnością intelektualna w ramach wolontariatu oraz wspólnych inicjatyw.
Dzięki zaangażowaniu osób z niepełnosprawnością intelektualna do prowadzenia warsztatów w szkołach również osoby te miały szanse przełamywać swój lęk otwierając się na kontakty z uczniami. Pomimo, iż była to dla nich nowa i często stresowa sytuacja, to jednak angażowały się w pomoc z dużą życzliwością i otwartością serca.
Widzimy wielką potrzebę kontynuacji działań edukacyjnych wśród dzieci i młodzieży. Projekt, który zrealizowaliśmy pokazał nam, że podczas warsztatów dla młodzieży nie tylko przełamywaliśmy stereotypy, pokonywaliśmy lęki i bariery, lecz również doświadczaliśmy szczerych, prostych relacji, których podstawą jest zrozumienie, akceptacja i zaufanie. Dla wielu z uczestników warsztatów udział w projekcie „Zmieniamy świat serce po sercu” to dopiero początek przyjaźni z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie.