Statut
Statut Fundacji PRZYJAZNY DOM imienia Stanisława Jabłonki
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja Przyjazny Dom, zwana dalej „Fundacją”, powołana aktem notarialnym z dnia 26 stycznia 2005 r. działa na podstawie przepisów Ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r (Dz.U. Nr 21, poz.97 z późniejszymi zmianami), Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24.04.2003 r., oraz na podstawie niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja jest osobą prawną i działa poprzez określone w Statucie organy.
§ 3
- Fundacja ma siedzibę we Wrocławiu.
- Terenem działania Fundacji jest Rzeczypospolita Polska.
§ 4
- Fundacja posiada znak graficzny według wzoru ustalanego przez Radę Fundacji na wniosek Zarządu.
- Fundacja posługuje się pieczęciami według wzoru ustalanego przez Zarząd.
§ 5
- Fundacja prowadzi Księgę Honorowych Donatorów, do której wpisuje się donatorów, którzy w szczególny sposób przyczynili się do rozwoju działalności Fundacji.
- Rada Fundacji może ustalić medale honorowe i inne wyróżnienia, które będą przyznawane osobom fizycznym, osobom prawnym oraz innym instytucjom zasłużonym dla Fundacji.
Rozdział II
Cel i zadania Fundacji
§ 6
Celem Fundacji jest systematyczna poprawa warunków życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.
§ 7
- Cel określony w akcie o powołaniu oraz w niniejszym statucie Fundacja realizuje poprzez różnorodne inicjatywy i działania, do których w szczególności należy:
- tworzenie i prowadzenie domów stałego pobytu dla osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- prowadzenie ośrodków dziennego pobytu, w tym: warsztatów terapii zajęciowej, świetlic terapeutycznych, ośrodków wsparcia socjalnego, środowiskowych domów samopomocy i innych form wsparcia i rehabilitacji – indywidualnych i w grupie,
- prowadzenie hosteli z całodobową opieką nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną z przyczyn losowych pozbawionych czasowo pieczy opiekuna (np. przez pobyt opiekuna w szpitalu),
- prowadzenie ośrodków wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin,
- organizowanie wystaw i kiermaszy prezentujących efekty działalności w w/w placówkach,
- organizowanie turnusów rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunów,
- organizowanie konferencji, sympozjów, warsztatów i seminariów dotyczących obszaru działań Fundacji,
- prowadzenie działalności kulturalnej, edukacyjno – szkoleniowej, sportowej oraz usług doradczych skierowanych do osób i grup których, wiedza, praca i zaangażowanie mogą być przydatne dla realizacji celów statutowych Fundacji,
- prowadzenie działalności wydawniczej dotyczącej obszaru działań Fundacji,
- oddziaływanie na opinię publiczną poprzez ukazywanie wartości i godności osoby niepełnosprawnej (m.in. poprzez kampanie informacyjno promocyjne),
- popularyzacja i wspieranie idei wolontariatu,
- podejmowanie działań na rzecz rozwoju dobroczynności,
- przenoszenie pozytywnych wzorców z Unii Europejskiej i do Unii oraz pozyskiwanie funduszy europejskich,
- współpraca z innymi organizacjami pozarządowymi polskimi i zagranicznymi o zbliżonym zakresie działalności,
- współpraca ze szkołami i wyższymi uczelniami w zakresie praktyk i staży zawodowych,
- budowanie partnerskich relacji z lokalnymi i regionalnymi instytucjami, organizacjami, a także kontakty ze środowiskiem sąsiedzkim,
- tworzenie nowych i doskonalenie istniejących instrumentów zwiększających możliwości osób niepełnosprawnych,
- inna działalność korzystna dla realizacji celów statutowych Fundacji.
- Działalność polegająca na realizowaniu przedsięwzięć wymienionych w pkt.1 jest działalnością pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 pkt.1 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24.04.2003.
- Działalność, o której mowa w pkt. 1 i 2 stanowi wyłączną formę działalności statutowej Fundacji Przyjazny Dom.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowią:
- składniki majątkowe wskazane przez fundatorów w akcie o powołaniu Fundacji,
- mienie pozyskane na własność w trakcie działalności Fundacji.
§ 9
Źródłami finansowania działalności Fundacji są:
- fundusz założycielski i darowizny Fundatorów,
- dotacje z budżetu samorządowego i państwowego,
- dotacje z państwowych funduszy celowych, w szczególności PFRON (Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych),
- fundusze Unii Europejskiej (granty, dotacje),
- darowizny, spadki, zapisy,
- dochody ze zbiórek publicznych,
- częściowa odpłatność osób podopiecznych, usługobiorców, w ramach obowiązujących przepisów prawnych,
- fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 10
- Majątek i dochody Fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizację celów statutowych zgodnie z ustalonym programem działania Fundacji.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 ze zmianami),
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej władz lub pracownicy oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 11
Organami Fundacji są :
- Rada Fundacji,
- Zarząd.
§ 12
- Rada Fundacji powoływana jest w liczbie 5-9 osób na czas nieokreślony. Pierwszego mianowania dokonuje założyciel Fundacji. W skład Rady powołane mogą być też inne osoby fizyczne i prawne w drodze kooptacji.
- W razie śmierci, odwołania lub rezygnacji członka Rady vacat uzupełniany jest przez Radę, która uchwałę w tej sprawie podejmuje ilością przynajmniej 2/3 głosów. Skład Rady może też uzupełnić fundator na mocy odpowiedniej uchwały.
- Odwołanie członka Rady następuje mocą uchwały Rady podjętej ilością przynajmniej 2/3 wszystkich członków Rady.
- Mianowana w sposób określony w ust.1 Rada winna się ukonstytuować w terminie 7 dni od dnia mianowania dokonując wyboru ze swego grona: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza, którzy tworzą Prezydium Rady.
- Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał. Zwołuje i im przewodniczy przewodniczący Rady względnie inny członek Prezydium Rady. Przewodniczący Rady zawiadamia członków Rady względnie również inne osoby o terminie i porządku posiedzenia nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem posiedzenia.
- O zmianie statutu decydują głosy przynajmniej 2/3 stałych członków Rady.
- W sprawach personalnych obowiązuje zawsze głosowanie tajne. W pozostałych sprawach o rodzaju głosowania decyduje sama Rada.
- Członkowie Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym we wszystkich posiedzeniach Zarządu.
- Członkowie Rady mają równe prawa i obowiązki w zakresie wskazanym w regulaminie Fundacji, w szczególności obowiązek aktywnej działalności na rzecz Fundacji.
§ 13
Członkiem Rady nie może być osoba:
- wchodząca w skład Zarządu, jak też pozostająca z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
§ 14
- Rada Fundacji jest organem nadzorującym działalność statutową Fundacji Przyjazny Dom. Do kompetencji Rady należy:
- wybieranie i odwoływanie członków Zarządu oraz nadzorowanie ich pracy,
- sporządzanie umów wolontariackich z członkami Zarządu, z możliwością zwrotu kosztów poniesionych przez nich na rzecz Fundacji,
- ocena składanych przez Zarząd rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych z działalności Fundacji oraz udzielanie Zarządowi skwitowania,
- uchwalanie regulaminów funkcjonowania Rady Fundacji i jej Zarządu,
- tworzenie oddziałów (filii), zakładów lub przedstawicielstw,
- łączenie się z innymi fundacjami, stowarzyszeniami, wchodzenie w skład innych organizacji,
- podejmowanie uchwał w sprawach dot. przyjęcia bądź odrzucenia spadku, przyjęcia darowizny nieruchomości, sprzedaży lub przekazania nieruchomości,
- Rada może zlecić biegłemu rewidentowi wydanie opinii o sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez Zarząd.
- Rada Fundacji w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej jest organem niezależnym i niepodlegającym organowi zarządzającemu.
§ 15
- Każdy członek Rady przy podejmowaniu uchwał ma prawo 1 głosu.
- Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Wszystkie uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem uchwał dotyczących: przyjęcia do Rady nowego członka, zatwierdzenia budżetu, zmiany statutu oraz rozwiązania Fundacji, które zapadają większością przynajmniej 2/3 głosów.
- Do podjęcia uchwały przez Radę Fundacji potrzebna jest obecność co najmniej połowy członków Rady.
- Rada Fundacji zbiera się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące, na wniosek przewodniczącego rady, Zarządu lub na wniosek co najmniej połowy jej członków.
- Członkostwo w Radzie nie jest ograniczone kadencjami – trwa do czasu ewentualnego odwołania w trybie analogicznym, w jakim nastąpiło powołanie do Rady.
- W posiedzeniach Rady mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Zarządu, a także kierownicy placówek Fundacji.
§ 16
- Zarząd powoływany jest przez Radę Fundacji na kadencje 3-letnie w liczbie 3 – 5 osób.
- Pracą Zarządu kieruje prezes powoływany przez Radę Fundacji. Rada powołuje również sekretarza Zarządu i skarbnika.
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 17
- Do reprezentowania fundacji na zewnątrz i składania oświadczeń woli w imieniu fundacji upoważniony jest prezes samodzielnie lub 2 członków zarządu działających łącznie.
- Uchwały i decyzje Zarządu zapadają zwykłą większością głosów.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes z inicjatywy własnej lub jednego z członków zarządu, a także na wniosek Rady Fundacji.
- Zarząd może podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy liczby jego członków.
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym kierownicy placówek Fundacji.
§ 18
Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
- opracowywanie projektów planów działalności Fundacji,
- składanie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych Radzie Fundacji,
- udzielanie pełnomocnictw, składanie oświadczeń woli oraz zawieranie umów,
- zatrudnianie, zwalnianie i ustalanie wysokości wynagrodzeń pracowników Fundacji,
- organizacja pracy w Fundacji,
- uchwalanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji,
- powoływanie kierowników placówek prowadzących działalność statutową oraz powoływanie pełnomocników do określonych zadań,
- zatwierdzanie regulaminu wynagradzania pracowników zatrudnianych przez Zarząd,
- odejmowanie wszelkich niezbędnych działań nie zastrzeżonych do kompetencji Rady.
§ 19
Pełnienie funkcji w Radzie Fundacji oraz w Zarządzie Fundacji jest nieodpłatne. Członkom Rady a także Zarządu może przysługiwać zwrot kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem obowiązków na rzecz Fundacji.
Rozdział V
Likwidacja Fundacji
§ 20
Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji większością przynajmniej 2/3 głosów. Uchwała o likwidacji określa, na rzecz której organizacji pożytku publicznego przekazane zostaną środki majątkowe istniejące w chwili likwidacji Fundacji.